2014. október 26., vasárnap

Patina // Patina

Persze, gyönyörű amikor egy ékszer csodásan polírozott, csillogó-villogó vagy éppen selyemfényű, de engem érdekelt, hogyan lehet patinát készíteni, a sárgaréz pedig tökéletes alanya az ilyen kísérleteknek.

Of course it is fascinating when a jewelry is well-polished, shiny, vibrant, or even has a silken shine. But I wanted to try how to create patina, and copper was the best choice for this experiment! 


A "receptet" nem én találtam ki, hanem a következő oldalon olvastam: 
http://jewelrymakingjournal.com/vinegar-and-salt-patina/

A lényeg, hogy 1:1 arányban oldasz sót ecetben, és ebben a löttyben hagyod a szép, fémtiszta réz ékszeredet. Érdemes már a kész, forrasztott formát patinázni. Hogy miért, azt később a saját káromon tanultam meg, de erről pár szót bővebben lent. Szóval sós ecetbe áztattam a próbadarabot...

The recipe can be found on the following webpage: http://jewelrymakingjournal.com/vinegar-and-salt-patina/
The main point is to mix salt and vinegar in 1:1 proportion and all what you have to do is put your jewelry into this liquid and wait an hour...


...majd egy óra elteltével kivettem egy papírtörlőre és megsóztam. Ezek után pedig száműztem a teraszra az éjszakára. Nagybetűs rész következik: CSAK JÓL SZELLŐZŐ, VAGY NYITOTT HELYEN DOLGOZZUNK AZ ECETTEL ÉS A SÓVAL, MERT VESZÉLYES!!!

...an hour later you can remove the piece from the liquid, put it on a paper towel and forget about it for at least 24 hours. Be careful please: WORKING WITH SALT AND VINEGAR IS DANGEROUS, YOU HAVE TO VENTILATE FREQUENTLY OR DO THE EXPERIMENT IN OPEN AIR!


Kb gyerekkoromban voltam ilyen izgatott december 6-án, hogy mit találok az erkélyen, úgyhogy korán (értsd: reggel 9) kipattantam (értsd: fél óra agonizálás után kivánszorogtam) az ágyból és mi fogadott? Na miii?? Semmi. Ez:

Last time when I was such excited in the morning I was waiting for Santa, so early in the morning (...9am) I jumped (...strolled) out of bed, and what I saw was.....WHAAAT???? Nothing! This:  


Persze, szép meg minden, de azért nem egészen erre gondoltam. Úgyhogy begurultam, betettem egy újabb körre, én meg elmentem éjszakára a  barátnőmmel bulizni :) Másnap végre az elképzeléseimnek megfelelő eredményt mutatta a kis próbadarabom, úgyhogy lemostam róla a sót, méretre vágtam, reszeltem, csiszoltam és felforrasztottam a függőt rá (mivel medálnak szerettem volna használni a két kis lapot). És itt jön a válasz a "Miért érdemes már kész darabot patinázni?" kérdésre: mert a forrasztás közbeni hőtől megváltozik a patina színe. Plusz utána a timsó-fürdő sem tesz neki túl jót. Nem lesz ronda, sőt,...csak hát nem zöld, hanem szép pirosas színű lesz:

Okay, it's nice of course, but this is not what I expected. Unfortunately I lost my temper, so casted it away to the balcony, and I went out with my friend to have a party. Next day I saw that my "pedagogic methods" were impressive, so I cleaned the test pieces, cut and polished them. Then I soldered the little hanger on them, and this was the point where I leant why I should have done the whole process with the finished piece: due to the high heat the patina changed its color to red...anyway, I still love it:




De ha már így belejöttem, készítettem még két nagyobb lemezt, hogy legyen miből dolgoznom majd. Szerintem szuperül néznek ki, alig várom, hogy új életet kapjanak egy különleges ékszerrel :)

I decided to prepare some more material which is only waiting for gaining a new life in a unique jewelry :)




És hogy mi lett a két függőből? Mutatok egy kis darabot...a többit pedig egy későbbi bejegyzésben :)

I show You a little piece of the jewelry where I used the test-pieces...the "whole picture" will come soon in a separate post :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése